تبلیغات
نوشیدنی ها - وضعیت صنایع نوشیدنی در سالی كه گذشت
 
نوشیدنی ها
درباره وبلاگ


نعره شیر خانه چوبی را ویران نمی کند من از سکوت موریانه باید می ترسیدم...

مدیر وبلاگ : محمد باباپور
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بررسی وضعیت صنایع نوشیدنی در اقصی نقاط جهان و مقایسه آن با مصرف انواع نوشیدنی در داخل كشور می تواند به ما نشان دهد كه در كدام بخش های این صنعت از رشد مطلوب برخوردار بوده ایم و ظرفیت توسعه در كدام بخش دارای اولویت بیشتری است. یكی از بازارهای توسعه یافته در صنعت نوشیدنی، بازار ایالات متحده است كه با حضور بازیگران بزرگ صنعت نوشیدنی همچون كوكاكولا و پپسی كولا توانسته تا حدودی صنعت نوشیدنی در این كشور را از گزند بحران های اقتصاد جهانی دور نگاه دارد. بررسی بازار نوشیدنی در ایالات متحده با توجه به

ظرفیت تولید و جمعیت این كشور، می تواند راهگشای صنایع كشور در تولید پایدار و توسعه آن در كشور باشد. چرا كه هم چنان این صنعت به عنوان یكی از محرك های توسعه صنایع غذایی از اهمیت فراوان برخوردار است. ضمن آن كه وضعیت اقلیمی كشور، امكان استفاده از انواع میوه برای تولید آب میوه را فراهم می سازد. ضمن آن كه باغ های وسیع چای در شمال كشور، در صورت توسعه و برنامه ریزی دقیق می تواند ضامن موفقیت نوشیدنی محبوب چای در كشور باشد. منابع سرشار آب در كشور نیز، ایران را به عنوان یكی از صادر كنندگان برتر، آب های بسته بندی شده در بطری در دهه آینده مطرح ساخته است. بازارهای جدید نوشیدنی از جمله نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا نیز هنوز جای محكمی در میان مصرف كنندگان ندارد و باید در این زمینه اطلاع رسانی مطلوب صورت پذیرد.

صنعت نوشیدنی در ایالات متحده در بخش های زیر به طور جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. شایان ذكر است گزارش حاصل در نشریه Beverage industry در ماه جولای 2009انتشار یافته است.

بخش های مورد بررسی عبارتند از:
      1. نوشابه های گازدار
      2. نوشیدنی های ورزشی
      3. نوشابه های انرژی زا
      4. بطری های آب
      5. چای
      6. قهوه
      7. آب میوه
      8. نوشیدنی های لبنی بر پایه شیر
      9. ماءالشعیر


نوشابه های گازدار، با صعود و رشد و توسعه مواجه هستند
فروش نوشابه های گازدار در ایالات متحده با توجه به بحران اقتصادی جهان و تداوم تقاضا برای نوشیدنی های جایگزین دچار كشمكش های بسیاری بود. اما تعدادی از شركت های تولید نوشابه های گازدار عنوان كرده اند كه آنها از بحران اقتصادی فراگیر در سطح جهان به عنوان یك فرصت برای اصلاح زیر ساخت ها و سرمایه گذاری جهت توسعه در آینده بهره برده اند. موهتار كنت، مدیر اجرایی كوكاكولا در یك كنفرانس در شهر نیویورك به سرمایه گذاران می گوید.: توسعه صنعت نوشابه برای چنین زمان هایی آماده شده است، در این بحران اقتصادی وقت خود را تلف نخواهیم كرد. فرصت های بسیاری وجود دارد كه در نتجیه این بحران اقتصادی به وجود می آید.
تولید كنندگان اصلی نوشابه هم در بخش بازاریابی و هم در تولید محصولات جدید در سال جاری سرمایه گذاری كرده اند مطابق بانك اطلاعات محصولات جدید بین المللی mintel، 70 نوشابه جدید در نیمه اول سال 2009 در ایالات متحده معرفی شدند در حالی كه 790 نوشابه جدید در سراسر دنیا وارد صنعت نوشیدنی شدند.

ایالات متحد ه، همچنان پیشتاز تولید نوشابه های گازدار است، اما توسط ژاپن به شدت تعقیب می شود. ژاپن در طول امسال، 61 نوشابه جدید معرفی كرده است. به دنبال این دو كشور ایتالیا با 58 و انگلستان و برزیل با 54 نوشابه جدید قرار دارند. ابداعات و نوآوری های جدیدی در نوشابه های رژیمی و نوشابه های معمول در میزان شیرینی نوشابه صورت پذیرفته است.
شركت كوكاكولا به تازگی Stevia-based reb-A را كه به تازگی توسط FDA اداره غذا و دارویی ایالات متحده مورد تایید قرار گرفته است، به نوشیدنی sprite Green خود افزوده است. این خط تولید محصولات كم كالری برای مارك تجاری sprite در مقدار محدودی در اوایل 2009 ارائه شده است.

پپسی كولا نیز با معرفی محصول جدید pepsi natural در مسیر تولید نوشابه های طبیعی گام برداشته است. این محصول جدید یك كولای شیرین شده با شكر است كه در اواخر سال گذشته در بریتانا ارائه شده است. این محصول همچنین از شكر در محصول throwback كه به صورت محدود توزیع می كرد، استفاده كرده است.
محصول throwback و mountain dew throwback شركت پپسی دارای یك فرمول با طعمی شبیه نوشابه های دهه 1970 است و گرافیك آنها نیز به عقب بازگشته و ظاهری شبیه محصولات آن دوره دارد.
مطابق با گرازش mintel ، اغلب محصولات نوشیدنی و به طور اخص نوشابه های گازدار ادعا كرده اند كه كاملا طبیعی هستند. كمبود شكر و كاهش كالری دو عاملی هستند كه در ارایه نوشابه های جدید، به وفور به چشم می خورد و در بالای فهرست ویژگی های نوشابه های جدید قرار دارند.

نوشابه های جدید در سطح بین المللی ادعا می كنند، بدون شكر، كم شكر و رژیمی هستند.
نوشابه های رژیمی میزان فروش بالایی را در سال 2008 تجربه كردند. نوشیدنی رژیمی شركت كوكاكولا Coke zero و نوشیدنی رژیمی شركت پپسی dietpepsi max شاهد افزایش تولید و فروش بودند، حجم cokezero توزیع شده در سوپرماركت ها، داروخانه ها، دستگاه های فروش نوشیدنی و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای همچون wal-mart در طول این سال، در حدود22 درصد افزایش یافت.
پپسی كولا نیز با موفقیت محصول pepsi max كه مخصوص آقایان تولید و عرضه شد، مواجه گشت و این یكی از دلایل رشد حجم تولید دو رقمی پپسی در سال گذشته در بازار بریتانیا بود.
گروه Dr prepper Snapple كه در سال 2008 پس از جدا شدن از Cadbury schwepps به عنوان یك شركت مستقل اعلام موجودیت كرد، با معرفی چند نوشابه جدید عملكردی وارد بازار شد. با معرفی چای سبز Gingerhle كانادا درای موفقیت چشمگیری كسب كرد و به سرعت تصمیم به ارائه نوع رژیمی آن در بهار 2009 گرفت. همچنین نوشیدنی cherry 7up با انواع آنتی اكسیدان ها را به بازار معرفی نمود.
لری یانگ مدیر اجرایی این شركت همانند مدیر اجرایی كوكاكولا، kent، اشاره می كند، كه شرایط امروز اقتصادی در جهان فرصتی ارائه كرده است كه برندهای نوشیدنی‌های گازدار قوی تر شده و خلاقیت بیشتری نسبت به گذشته در ارائه نوشیدنی های جدید به كار گیرند.


نوشیدنی های ورزشی-در حال رژیمی شدن
نوشیدنی های ورزشی، یك بخش نوشیدنی است كه برای حفظ تناسب اندام بدن مورد مصرف قرار می گیرد. این بخش از نوشیدنی ها، این روزها فروش كمتری را تجربه می كنند. با نگاهی به سوپرماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه های رنجیره ای بزرگ به جز wal-mart ، كاهش 4/4 درصدی فروش قابل مشاهده است.
البته برخی برندها و زیر مجموعه های این نوشیدنی ها از این كاهش فروش دور بوده اند. نوشیدنی های ورزشی كم كالری و به ویژه مخلوط های پودری موفقیت چشمگیری در سال 2009 داشته اند.
فروش بطری های نوشیدنی ورزشی، عامل اصلی كاهش فروش این بخش به شمار می رود چرا كه مطابق اندازه گیری كانال های خرده فروشی برای سال منتهی به 17 می 2009، 5/4 درصد كاهش فروش در این بخش به ثبت رسید. در مقابل در مدت مشابه مخلوط های پودری 12 درصد رشد را نشان داد.

شركت بزرگ Gtorade با داشتن 8 برند در میان 10 برند برتر نوشیدنی های ورزشی سهم عمده بازار را همچنان حفظ كرده است.
برندهای G2 و Gatorade tiger پیشتاز رشد فروش در میان مارك های برتر نوشیدنی های ورزشی به شمار می روند. G2، محصول كم كالری شركت Gatorade است كه در سال 2007 به بازار ارائه شد و در طول سال گذشته، 187 درصد افزایش فروش را تجربه كرد. در سال منتهی به 17 می 2009، برند tiger ، رشد 172 درصدی را به ثبت رساند و رتبه هفتم در میان برندهای پرفروش سال را به خود اختصاص داد.
علاوه بر موقعیت سازی مجدد tiger، شركت Gatorade بسته بندی های خود را دوباره طراحی كرده است و نام برخی از برندهای خود را نیز تغییر داده است. برای مثال برند Gatorade x-factor به tough تغییر نام داده است.
Gatorade AM برای ورزش و نرمش صبحگاهی تولید شده است و نام Shine on برای آن انتخاب شده است. Gatorade rain نیز نام No excuses را امروزه جایگزین نموده است.
نوشیدنی powerade zero كوكاكولا، در بخش نوشیدنی های ورزشی، بیشترین رشد را داشته است. بازار هدف این محصول، مصرف كنندگان علاقمند به نوشیدنی های كم كالری است.
این برند، بهار گذشته ارائه شد و بر روی خط تولید coca cola zero به تولید رسید. شركت كوكاكولا، همچنین محصول powerade با 10N4 را نیز معرفی كرده است. این محصول حاوی 4 الكترولیت با نسبت مساوی است كه فاقد قند و شیرینی است.

به طور كلی نوشیدنی های كم كالری به رشد نوشیدنی های ورزشی كمك بسیاری كرده است. برند اصلی و محرك رشد Gatorade در بالای لیست پرفروش ترین نوشیدنی های ورزشی با 12 درصد رشد قرار دارد. برند G2 نیز كه پودرهای بسته بندی شده در بسته های stick است، رتبه های چهارم فروش را در ابتدای سال جاری میلادی در بازار به دست آورد.
علاوه بر كم كالری بودن، طبیعی بودن محصولات در تولید نوشیدنی های ورزشی مورد توجه قرار گرفته است.
گروه تولیدی Dr pepper Snapple و Big red/Allsport امتیاز بزرگی با تایید اداره غذا و دارو با استفاده از Stevia based reb-H به دست آورد و تمامی نوشیدنی های ورزشی را به نوع كم كالری توسعه داد و آنها را به نوشیدنی های طبیعی كم كالری تبدیل كرد.

شركت Clif Bar&co. بیشتر به خاطر تولید قطعات شكلاتی power مشهور است و با محصول clif Quench كه با اجزا و تركیبات آلی و كاملا طبیعی ساخته شده در بهار 2009 وارد بازار نوشیدنی های ورزشی شد.
آّب های نارگیلی (آب های دارای طعم نارگیل) همانند zico coconut water و O.N.E coconut water وارد بازار نوشیدنی های ورزشی هیدارته شده اند و دلیل موفقیت آن ها طبیعی بودن و كم كالری بودن است.


 

نوشیدنی های انرژی زا به آرامی در حال رشد هستند
در طول سال گذشته، فروش نوشیدنی های انرژی زا با وجود شرایط سخت اقتصادی رشد آرام و اندكی داشت كه ناشی از بلوغ این بخش از نوشیدینی ها است. در سال منتهی به 17 می 2009، افزایش فروش 4 درصدی با مطالعه فروش نوشیدنی‌های انرژی زا در سوپر ماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ هم‌چون wal-mart به ثبت رسید. پیشتاز بلامنازع بازار نوشیدنی های انرژی زا كه همچنان موقعیت خود را در راس این بازار حفظ كرده است، نوشیدنی RedBull با 40 درصد از سهم بازار است. اگر چه نسبت به سال گذشته در حدود 5/1 درصد، فروش آن، كاهش یافته است. نوشیدنی monster Energy نزدیك به 1 درصد سهم بیشتری از بازار را به دست آورده است و فروش دلاری آن 7/9 درصد افزایش یافته است.

نوشیدنی های انرژی زای بر پایه قهوه، در طول سال گذشته شرایط بسیار سختی را تجربه كردند. در حالی كه starbucks Doubleshoot بزرگ ترین سود را در این بخش به خود اختصاص داد. برندهای java monster و Rockstar با افزایش فروش به نسبت مطلوبی را در سال گذشته پشت سر گذاشتند.
مطابق با گزارش های یورو مونیتور، فروش نوشیدنی های انرژی زا در مقیاس جهانی، در حال تكامل و رسیدن به بلوغ كامل است. شركت تحقیق بازار market Research بین سال های 2003 تا 2008 حجم خرده فروشی غیر تجاری این بازار را 5/1 میلیارد لیتر برآورد كرده است و پیش بینی می كند در طول 5 سال آینده اندكی كمتر از 1 میلیارد لیتر به حجم این بازار افزوده شود.
در ایالات متحده، 50 نوشیدنی انرژی زای جدید در سال 2009، وارد بازار شدند كه اغلب آنها را انواع رژیمی تشكیل می دهند.

براساس گزارش های موسسه بین المللی mintel از روی بانك اطلاعات محصولات جدید، اغلب نوشیدنی های انرژی زای جدید ادعا می كنند كه با ویتامین ها و مواد معدنی تقویت شده اند. اما 3 نوعی كه اغلب نوشیدنی های انرژی زا در سال 2009 بر اساس آنها تولید شدند، عبارتند از low-calorine , low-carb,lowsuger.
در تولید نوشیدنی های انرژی زا، ایالات متحده پیشتاز است و پس از ایالات متحده، ژاپن، برتیانیا، برزیل و هند قرار دارند. در سال 2009 ، 259 نوشیدنی انرژی زای جدید در سراسر جهان معرفی شدند.
زیر مجموعه جدید نوشیدنی های انرژی زا، یعنی Energy shots ، فروش 7/81 میلیون دلاری را به ثبت رسانده است كه این رقم توسط موسسه IRI با اندازه  گیری بازارهای خرده فروشی اعلام شده است. فروش این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 79 درصد افزایش نشان می دهد. در میان 10 برند برتر در میزان فروش این محصولات، 4 برند در لیست برتر سال گذشته حضور نداشتند.
بخش Energy shots از نظر حجم تولید و اندازه بازار تنها یك دهم نوشیدنی های انرژی زاست، اغلب تولید كنندگان نوشیدنی های انرژی زا، محبوبیت Energy shots را دریافته اند و به سرعت برندهای برتر خود را با نوع shot توسعه بخشیده اند.

شركت نوشیدنی healthy به خط تولید چای سبز steazenergy خود، كه Energy shots جدید تجاری افزوده است و شركت Guayaki ژاپن نیز نوع shot نوشیدنی انرژی زا و ارگانیك mate را به بازار عرضه كرده است.
نوعی دیگری از نوشیدنی های انرژی زا، یعنی یك نوشیدنی برای تمدد اعصاب امسال بازار را تسخیر كرده است.
بسیاری از نوشیدنی های relaxation جدید به خاطر كاهش استرس و آرامش ذهنی، به عنوان برندهای پرفروش در بخش نوشیدنی های انرژی زا در كنار برندهای برتر energydrink شناخه می شوند.
Jones soda برند jones GABA را استفاده از اسید آمینو كره ای گاما ارائه كرده است. Malava novocaine نیز kava kava را به بازار عرضه كرده است.


 

طوفان سخت در بازار بطری های آب
بازار بطری های آب به دو دلیل یكی شرایط بد اقتصادی و وضع قوانین زیست محیطی كه بسته بندی این محصول را محدود كرده است، صدمه بسیاری دیده است. در نتیجه عوامل متعدد، مطابق با گزارش information Resource lnc ، كاهش 7/6 درصدی در این بازار به ثبت رسیده است.
در سال منتهی به 17 می سال 2009، تنها بطری های آب با لیبل‌های شخصی و Glaceavsmartwater سودآوری داشته اند در سوپر ماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به جز wal-mart ، سود 6/4 درصدی و 39 درصدی برای فروش این شركت ها به ثبت رساندند.

در بخش آّب های طعم دار غنی شده، در سال گذشته، بیشترین افزایش فروش به ترتیب با 26 و 21 درصد مربوط به برند SOBE lifewater و Capri SunRoarin است. با افزایش فروش آب های Private label ، این آب ها در حدود 2 درصد سهم بیشتری از بازار در سال منتهی به 17 می 2009 به دست آوردند. این آمار نشان می دهد كه فروش این بخش بیش از آن كه مربوط به توجه بیشتر به ملاحظات زیست محیطی باشد، مربوط به نگرانی های ركود اقتصاد جهانی است. با اندازه گیری بازارها در این مدت، نشان داده شد كه فروش آب در ظروف با حجم بیشتر به عنوان جایگزینی ارزان‌تر، كاهش 5/3 درصدی را تجربه كرده است.
وضعیت آّب های گازدار در سطحی نزدیك به سال گذشته حفظ شده است و تنها در حدود كمتر از 1 درصد میزان فروش این محصولات كاهش یافته است.

بر خلاف آب های بدون گاز، كه برای بسیاری از مصرف كنندگان جایگزینی برای نوشابه ها بود، آب های گازدار لیبل‌های شخصی، وضعیت مناسبی در بازار فروش نداشت. مطابق با گزارش موسسه بین المللی یورو مونیتور، رشد بطری های آب در سراسر جهان همچنان تداوم دارد. شركت reseatch market حجم خرده فروشی در سال 2008 را 173 میلیارد لیتر برآورد كرده است و پیشی بینی می كند كه تا سال 2013 این حجم فروش به 216 میلیارد لیتر خواهد رسید.
در حال حاضر نرخ رشد این صنعت نسبت به سال های بین 2003 و 2008 كه 5/54 میلیارد لیتر به حجم این بازار افزوده شد، شكل كندتر و آرام تری دارد.

این فروش كند و آرام موجب توقف سیل برندهای آب جدید به بازار ایالات متحده نشده است. اگر چه اغلب برندهایی كه در سال 2009 وارد این بازار شدند، آّب های غنی شده بودند. بانك اطلاعات بین المللی محصولات جدید موسسه mintel گزارش كرده است كه 87 برند جدید آب در نیمه اول سال به بازار معرفی شدند. از این تعداد ، 30 برند مربوط به آب های تقویت شده با ویتامین و مواد معدنی است، 26 برند از نوع كم كالری بوده اند و 21 برند نیز از نوع كم شكر می باشند.
14 نوع بسته بندی جدید برای این محصولات طراحی و به بازار عرضه شده است كه بیش از نیمی از آنها ادعا می كنند كه دوست دار محیط زیست بوده و به طور كامل ملاحظات زیست محیطی را در تولید بسته بندی لحاظ كرده اند.
بیشترین تعداد برند آب معرفی شده در سال 2009 مربوط به ایالات متحده است و به دنبال این كشور، بریتانیا، آلمان، برزیل و ایتالیا قرار دارند. به طور كلی در سال 2009، 673 برند جدید بطری آب در سراسر جهان به بازار عرضه شدند.


 

تنوع در چای
شركت های تولید كننده چای با ایده هایی چون انواع چای جدید، آّب های با طعم چای و ماءالشعیرهای دارای طعم چای در مسیر نوآوری و خلاقیت بیشتر در تولید انواع محصولات چای، گام بر می دارند. شرایط سخت اقتصادی این سال ها بر این بخش نیز اثر گذار بوده است. فروش قوطی های چای آماده مصرف (RTD) ، بطری های چای خنك ، كیسه های چای و برگ چای در سوپرماركت ها، داروخانه ها، فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به جز wal-mart در سال منتهی به 17 می 2009،در حدود 5/2 درصد افزایش یافت. برندهای شخصی و محلی در هر بخش، بیشترین تقاضا را داشته اند. برای مثال برند شماره 1 چای آماده مصرف یعنی Arizona بر اساس گزارش های information resource Inc ، 6 درصد رشد فروش در كانال های خرده فروشی داشته است. فروش چای رژیمی لیپتون كه حاصل همكاری لیپتون و پپسی در تولید چای است، 14 درصد افزایش یافت. برندهایی همچون Gold peak(قله طلایی)، Fuze(چاشنی) و hoxest tea نیز به ترتیب 21،39،37 درصد رشد را در این سال تجربه كردند.

چای آماده نوشیدن tradewinds نیز در طول سال گذشته بیش از 67 درصد سودآوری داشته است.
در بخش چای كیسه ای و برگ چای، شركت انگلیسی twining بیش از 3 درصد رشد یافت. برند Stash، 6 درصد، tazo، 12 درصد و yogi، 7 درصد با بررسی كانال های فروش، در این بخش رشد داشته اند. اما در این شرایط اقتصادی چای های دارای لیبل‌های شخصی و محلی بیشترین سود را كسب كردند. برگ چای و چای كیسه ای برند Store، افزاش 9 درصدی در فروش دلاری را به ثبت رساند. در حالی كه قوطی ها و بطری های چای دارای لیبل‌های شخصی و محلی رشد وحشتناك 89 درصدی را به دست آورند.

كاهش اندك فروش موجب توقف ارائه محصولات جدید نشد. مطابق گزارش موسسه بین المللی mintel 97 محصول جدید چای گرم در ایالات متحده معرفی شد در حالی كه در  نیمه اول سال 2009 این تعداد در سراسر دنیا به 1257 محصول رسید. در بخش چای آماده نوشیدن (RTD) ، 32 محصول وارد بازار ایالات متحده شد در حالی كه، 426 محصول در سراسر دنیا در این بخش معرفی شدند.
تقاضای بازار هم برای چای گرم و هم چای آماده مصرف بسیار زیاد است.

محصولات برتر اعلام شده توسط Mintel ادعا می كنند كه ارگانیك بودن، حلال بودن و دارای بسته بندی دوست دار محیط زیست را به عنوان 3 فاكتور اصلی در تولید چای داغ و چای آماده مصرف در ایالات متحده مدنظر داشته اند. اگر چه ارگانیك بودن محصول مورد ادعای تمامی محصولات چای داغ در سراسر دنیا نیز بوده است. اما در بازار چای آماده نوشیدن، عدم استفاده از افزودنی و نگهدارنده در سطح جهان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
در طول سال گذشته، در بازار ایالات متحده، بیشترین تعداد محصول جدید چای داغ معرفی شده است و به دنبال این كشور بریتانیا،برزیل، آلمان و هلند قرار دارند. در تعداد محصولات جدید چای آماده نوشیدن، كشور ژاپن با فاصله زیاد از دیگر كشورها، در رتبه اول قرار دارد. تعداد 101 چای جدید آماده نوشیدن در طول این سال در كشور ژاپن وارد بازار شده است.

در میان انواع چای جدید معرفی شده، چای پپسی/لیپتون یك چای سبز گازدار جدید ارائه كرده كه اولین چای گازدار در سراسر جهان به شمار می رود.
گروه آب های Nestle در آمریكای شمالی با برند نوشیدنی Arizona، آب های با طعم چای Arizona را تولید كرده است. آب آمیخته به چای تولیدی Nestle، یك چای ارگانیك كم كالری با تاییدیه اداره غذا و داروی ایالات متحده است.
شركت ito En ژاپن، 3 نوع چای سنتی با نام های چای سبز، Oi ocha Dark، چای سبز jasmine و چای طلایی Oolong را با لیبل های ژاپنی به بازار عرضه كرده است.
شركت ineeka Inc یك ماءالشعیر منحصر به فرد تحت برند Himalayan Gree teabier ارائه كرده است كه یك ماءالشعیر ارگانیك ساخته شده از چای سبز است. شركت تولید كننده چای ارگانیك Numi نیز به دنبال تولید اولین چای آماده نوشیدن با استفاده از چای pureh است.


 

وضعیت داغ قهوه در سال 2009
این روزها، مصرف كنندگان، قهوه خود را در خانه جوشانده و مصرف می كنند و تنها به اندازه نیاز خود از خرده فروشی ها خرید می كنند. مطابق گزارش information resource Inc در سال منتهی به 17 می 2009، فروش قهوه Ground در سوپرماركت ها، داروخانه هاو فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به جز walmart، 7 درصد افزایش یافت.
در بازارهای مورد بررسی ، قهوه های فوری 3/3 درصد رشد یافت، در حالی كه برندهای گران تر مربوط به دانه های قهوه كمتر از 5/0 درصد افزایش فروش را تجربه كردند.
بزرگ ترین برنده بازار قهوه ، قهوه flogers ground  بوده است كه نه تنها افزایش 46 درصدی در فروش به دلار داشته است بلكه 6/6 درصد از سهم بازار را نیز تصاحب كرده است. قهوه های دارای لیبل‌های شخصی و محلی نیز با 21 درصد افزایش فروش، در حدود 1 درصد به سهم خود در بازار افزوده است.

بخش قهوه های فوری كه این روزها مورد استفاده بسیاری است، وضعیت فروش مناسبی در سال گذشته داشته است. برخی برندهای كوچك تر در این بخش، بالای 40 درصد افزایش فروش را به ثبت رسانده اند و برندهای برتری همچون Nescafe  clasio و Maxwell house به ترتیب 21 و 9 درصد، در سال منتهی به 17 می 2009 رشد فروش به دلار را اعلام كردند. بخش قهوه فوری با افزایش فروش برند Starbuck آماده دم كردن، در سال گذشته، موفقیت بسیاری كسب كرد. به گفته این شركت، تولید و ارائه این محصول با یك طعم جدید و منحصر به فرد در بخش قهوه های فوری، چندین سال به طول انجامیده است.
قهوه های آماده نوشیدن به خوبی، برندهای مربوط به قهوه های داغ نبوده است. در سال منتهی به 17 می 2009 با توجه به بررسی IRI از بازار، این بخش، كاهش 15 درصدی در فروش به دلار را نشان داده است.
پیشتاز بخش قهوه های آماده نوشیدن، برند Frappuccino است كه در سال جاری 8 درصد افت فروش داشته است در حالی كه توانسته است 5/6 درصد سهم بیشتری از این بازار را كه خود نزدیك به 82 درصد از آن را در اختیار داشته است، تصاحب كند. قهوه های آماده نوشیدن لیبل‌های شخصی و محلی، نسبت به دوره گذشته افزایش 15 درصدی فروش را تجربه كرد. اما بیشترین رشد و بیشترین سود متعلق به برند Emmi است كه نسبت به دوره گذشته نزدیك به 394 درصد رشد داشته است. این محصول مخلوطی بی نظیر از قهوه و شیر تازه است و در حقیقت یك قهوه آماده نوشیدن سرد است.

اطمینان از قیمت های منصفانه و شرایط كاری برای عمل آورندگان قهوه اهمیت بسیاری دارد و بسیاری از شركت های بزرگ و شناخته شده تولید قهوه متعهد به خرید قهوه دارای تاییدیه تجاری مناسب شده اند.
برای مثال شركت Starbucks در سال جاری، خرید خود را دو برابر كرده است و به 40 میلیون پوند رسانده است. Sara lee نیز تعهد خود را برای قهوه sustainable، افزایش داده است و برنامه ای برای خرید 53 میلیون پوند، دانه قهوه تایید شده در سال 2009 تدارك دیده است.

مطابق با بانك اطلاعات محصولات جدید بین المللی mintel ، 20 برند از 95 برند جدید ارائه شده در بخش قهوه داغ در سال منتهی به 17 می 2009 به بازار ایالات متحده وارد شده است.
شركت research market ، تعداد برندهای جدید قهوه های آماده نوشیدن (RTD)، در سال 2009 را 9 برند برشمرده است. قهوه های آماده نوشیدن در ایالات متحده، در مقایسه با ژاپن كه در این سال 125 محصول جدید در این بخش به بازار ارائه كرده است، بخش جدیدی به شمار می رود. این تعداد بیش از نیمی از محصول قهوه آماده نوشیدن است كه در سراسر دنیا در سال 2009 به بازار عرضه شده است. مطابق با گزارش research market، تعداد 213 قهوه RTD در سال 2009 وارد بازار شده است.


 

آب میوه ها، فواید خود را ارتقا می بخشند
آب میوه های داخل بطری و آب میوه های نگه داری شده به صورت سرد ، در طول سال گذشته، افزایش اندكی در فروش داشته اند و بیشترین تلاش در توسعه محصولات مربوط به ایجاد تنوع در آب میوه ها و تولید آب میوه های غنی بوده است.
مطابق با گزارش های (information resource Inc) IRI در سال منتهی به 17 می 2009، بطری های آب میوه در حدود 5/0 درصد افزایش فروش در سوپر ماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به جز wal-mart داشته است.

آب میوه cranberry بیشترین افزایش فروش را در قفسه بطری های آب میوه در بازار تجربه كرد. این محصول رشدی در حدود 6درصد داشته و میزان فروش خود را به 201 میلیون دلار رساند، اما بزرگ ترین زیر مجموعه بطری های آب میوه، نوشیدنی های میوه ای (fruit drinks) است كه فروشی بیش از 730 میلیون دلار و رشد 4/2 درصدی در كانال های مورد بررسی داشته است. به دنبال آن مخلوط آب میوه های Cranberry با 6/724 میلیون دلار قرار دارد.
آب میوه های نگه داری شده به صورت سرد نتیجه ای مشابه آب میوه های داخل بطری داشته با 3/0 درصد افزایش فروش  كه توسط گزارش IRI اعلام شده است. در این بخش، بزرگ ترین زیر مجموعه با 4/4 میلیارد دلار فروش مربوط به chilled juice است.

آّب پرتقال به عنوان بزرگ ترین زیر مجموعه نگه داری شده به صورت سرد در طول سال گذشته، در حدود 4 درصد كاهش فروش داشته است. اما دیگر آب میوه ها فروش مطلوبی را شاهد بوده اند، برای مثال آب سیب، 74 درصد، لیموناد در حدود 22 درصد و آب مخلوط میوه ها، 13 درصد رشد یافته اند.
در این سال، كاهش شكر، تمركز اصلی آب میوه های جدید هم در ایالات متحده و هم در سطح بین المللی بوده است. بانك اطلاعات محصولات جدید بین المللی mintel دریافته است كه در سراسر جهان آب میوه های ارائه شده، از شكر كمتری برخوردار بوده اند. مطابق گزارش های mintel ، در طول سال گذشته ، 78 محصول جدید آب میوه در ایالات متحده به بازار معرفی شد كه 36 محصول از این تعداد، ادعا كرده اند دارای فرمولاسیون كم كالری، بدون كالری و یا با كالری كاهش یافته هستند. در نیمه اول سال 2009، تعداد 898 آب میوه جدید در سراسر دنیا تولید شد كه از این تعداد، 389 آب میوه ادعا كرده اند، شكر محتوی آب میوه خود را كاهش داده اند.
تائیدیه اداره غذا و داروی ایالات متحده برای Stevia based Reb-A به كم شكر بودن محصولات تولید شده كمك بسیاری كرده است. برند Reb-A , Tropicana را به آب میوه جدید كم كالری با نام trop50  افزوده است. شركت odwalla نیز این شیرین كننده را به آب میوه mojito mombo و آب میوه انار-توت فرنگی افزوده است. در بانك اطلاعات mintel، ارگانیك بودن و كاملا طبیعی بودن از مواردی است كه مورد ادعای بسیاری از محصولات جدید بود است و در بالای فهرست این محصولات قرار دارد.

امتیازات و فواید ذاتی كه آب میوه برای سلامت بدن به همراه دارد، موجب شده است شركت های تولید كننده درصدد افزایش ارزش غذایی این محصولات باشند. برند GoodBelly از شركت Boulder ، یك آب میوه پروبیوتیك به بازار عرضه كرده است. این محصول حاوی 20 میلیارد باكتری، ماده معدنی و ویتامین فعال و زنده است. odwalla نیز تمركز جدی بر ارائه محصولاتی دارد كه حاوی ginseng و كافئین حاصل از چای سبز است.


 

محصولات لبنی و سویا، كارایی خود را افزایش می دهند
ویژگی ها و فواید ماندگار شیر، سویا و دیگر محصولات لبنی جایگزین آنها برای سلامت بدن، این بخش را آماده و مهیای نوآوری ها و ابداعات عملكردی ساخته است. تولید كنندگان نوشیدنی در حال تولید محصولات كم چرب، كم كالری و محصولاتی غنی شده برای افزایش فروش خود، هستند.
مطابق گزارش های information resource Inc، خرده فروشی نوشیدنی های نوع milk shake و یا نوشیدنی ها بر پایه سویا و لبنیات یكبار مصرف در سوپرماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به جز wal-mart در سال منتهی به 17 می 2009، 7/6 درصد كاهش یافته است. فروش شیر سویا و Kefir كه به صورت سرد باید نگهداری شود، در مقدار مشابه با محصولات ذكر شده، افزایش 1/7 درصدی در بازار را تجربه كرده اند. محصولات دارای لیبل‌های شخصی درهر دو بخش سود قابل توجهی به دست آوردند. نزدیك به 11 درصد رشد در Refrigerated milkshake و 45 درصد در بخش شیر سویا و Kefir برای محصولات لیبل‌های شخصی به ثبت رسیده است. برند Chugs، رشد سرسام آور 334 درصدی داشته است و برندهای YooHoo، Don Jose و Dean's choc-riffic به ترتیب 5/3، 3/3 و 8/7 افزایش فروش را اعلام كرده اند.

شیر سویای Silk حكمران مطلق بخش شیر سویا و Kefir  است. این برند در حدود 47 درصد از سهم بازار این محصولات را در اختیار دارد. برند Silk Light با 18 درصد افزایش فروش در سال گذشته، بیشترین سود را در میان برندهای این بخش به دست آورده است. محصول Silk Light بسبت به محصول Silk، 50 درصد چربی كمتر و 30 كالری، انرژی كمتری به همراه دارد. جدیدترین محصول این شركت یعنی شیرسویای Silk Plus نیز در میان 5 برند برتر لیست IRI در بخش شیرسویاهای قابل نگهداری در یخچال و به صورت سرد، قرار دارد.

در اوایل سال 2007، خط تولید Silk Plus شامل نوشیدنی Silk Plus  برای سلامت استخوان معرفی شد. این محصول 40 درصد از میزان روزانه كلسیم و NutraFlora Fiber توصیه شده برای سلامت استخوان ها را تامین می كند و یك تركیب پروبیوتیك است. همچنین این خط تولید محصول Silk Plus Omega-3 DHA و Silk Plus Fiber را نیز تولید كرده و به بازار عرضه می كند.
تابستان گذشته، شركت آمریكایی Vitasoy نوع كم كالری شیر سویای تولیدی خود را به بازار عرضه كرد. این شیر سویا با نام تجاری Vitasoy Lite Plusحاوی 30 درصد كلسیم مورد نیاز روزانه و 4 گرم Fructan است. Fructan بافتی طبیعی است كه كمك بسیاری در جذب كلسیم دارد. محبوبیت محصولات پروبیوتیك همچنان در حال افزایش است. پیشتاز این نوع محصولات Lifeway Kefir است كه مطابق با ارزیابی IRI، در طول سال گذشته، 12 درصد افزایش در فروش داشته است.
سال گذشته، Wildwood Organics كه بخشی از Pulmone wildwood در فولرتون كالیفرنیاست، یك شیر سویای پروبیوتیك به بازار عرضه كرده است كه یك نوشیدنی ارگانیك، كم چرب و بدون كلسترول است و حاوی 8 گرم سویا در هر 237 میلی لیتر است، چنان چه 7 باكتری فعال و زنده دارد. اثرات پروبیوتیك بودن بر نوشیدنی های ماست، فواید و امتیازات بسیاری به همراه دارد.

گروه Dannon خط تولید خود را با برند Dannon Light & Fit 0% Plus توسعه داده است. این محصول جدید حاوی 7 اونس میوه و 4 گرم پروتئین است و فاقد چربی است.
برند Odwalla مقدار پروتئین موجود در نوشیدنی وانیلی شكلاتی جدید خود را به وسیله پروتئین سویا و پروتئین حاصل از مواد لبنی، افزایش داده است. Unilever نیز به برند Promise Active خود، SuperShot را به منظور كنترل فشار خون افزوده است. محصول Promise Active SuperShot در پاییز گذشته برای تنظیم كلسترول و فشار خون به بازار عرضه شد. در هر 3 اونس Promise SuperShot، برای كنترل فشار خون، 350 میلی گرم پتاسیم وجود دارد كه برابر با مقدار پتاسیم موجود در یك موز كوچك است.


 

ماءالشعیر همچنان در حال سودآوری است
فروش و توسعه ماءالشعیر در سال 2008 نیز تداوم یافت. مطابق با گزارش های موسسه بین المللی اطلاعات IRI، فروش ماءالشعیرهای محلی در سوپرماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به جز Wal-Mart، 6/7 درصد در سال منتهی به 17 می 2009، افزایش یافت. ماءالشعیرهای Craft با بیش از 5/9 درصد رشد، بزرگ ترین سود را در میان انواع ماءالشعیر در اختیار داشته اند.

مطابق اطلاعات IRI، بزرگ ترین برند صنعتی با افزایش 6 درصدی در فروش، برند Bud light است. پس از این برند، Coor light، با 5/9 درصد رشد، رتبه دوم را در اختیار دارد. برند Miller Lite كاهش فروشی به میزان اندكی بیش از 5/0 درصد، داشته است. اما برند همزاد Miller High Life، 10 درصد رشد فروش بر حسب دلار را تجربه كرد.

ماءالشعیرهای فصلی تولید و عرضه شده در بخش ماءالشعیرهای Craft رشد بسیاری را تجربه كرده اند. این رشد برای برند Sam Adams برابر با 18 درصد و برای برند Sierra Nevada معادل 56 درصد می باشد. بخش واردات با افزایش فروش 4/1 درصدی از طریق كانال های مورد ارزیابی قرار گرفته، نسبت به ماءالشعیرهای محلی و بومی، تلاش بیشتری نشان داده است. برخی از برندها به یكباره با تقاضای شدیدی مواجه شدند. چنان چه Tecate، 13 درصد، Modelo Especial، در حدود 20 درصد، DosEquis، 23 درصد و Stella Artois نزدیك به 39 درصد افزایش فروش را تجربه كردند.

در مقیاس جهانی، انتظار می رود كه افزایش فروش ماءالشعیر با گام هایی استوار، تداوم یابد. موسسه بین المللی یورومونیتور پیش بینی می كند كه فروش ماءالشعیر از 184میلیارد لیتر در سال 2009 به 223 میلیارد لیتر در سال 2013 افزاش یابد.





نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
سه شنبه 24 آبان 1390
محمد باباپور