تبلیغات
نوشیدنی ها - آینده تولید: کدام روش پیروز است؟
 
نوشیدنی ها
درباره وبلاگ


نعره شیر خانه چوبی را ویران نمی کند من از سکوت موریانه باید می ترسیدم...

مدیر وبلاگ : محمد باباپور
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

از دهه نود میلادی به این سو تغییرات شگرفی در صنایع غذایی به وجود آمده است.تغییرات حائز ذکر در این مقاله را می توان از نحوه تعامل با مشتریان و روشهای فرایند تولید در کارخانه های مواد غذایی نام برد.تغییرات روز افزون در مکانیزه کردن هر چه بیشتر سیستم ها و نحوه به کارگیری تجهیزات جدید باعث شده تا نگاهها در این صنعت به افق هایی دور تر از چهارچوب قدیمی خیره گردد. کمپانیهای بزرگی همچون(١)Frito lay و Kraft (٢) در زیر فشار اقتصادی که با آن مواجه بودند مجبور شدند در نحوه تولید خود بازنگری کرده و فعالیت ها و تجهیزات مربوطه را دوباره بازبینی نمایند. بازار امروز بازاری با مزایای رقابتی (٣) است و سیستمی برنده اصلی که از منابع موجود درمحیط به شیوه کاملا مدیریت شده استفاده نماید.

صنعت تولید مواد غذایی از دهه نود به این سو شاهد موارد بسیاری از نوآوری و خلاقیت بوده است که این روند تا به امروز ادامه دارد و با توجه به رشد روزافزون مصرف کنندگان و محدودیت در منابع این خط سیر ادامه خواهد داشت. در ادامه نگاهی خواهم داشت به روش تولید در این صنعت- دو روشی (٤) که بیشتر ازسایر روشها مورد بحث قرار گرفته اند شامل ٦-سیگما (٥) و تولید ناب(٦) هستند. در ادامه به تبیین نکاتی دراین مورد خواهیم پرداخت. اما ببینیم راه حلی که برای برون رفت از بحران در بعضی از صنایع به کار گرفته شد چه بود؟ 

مجریان تولید در طی این سالها برای حل مشکلاتی که در پیش پایشان بود نگاه خود را به سوی صنایع دیگر دوختند. به طور ساده می توان اینطور برداشت کرد که شما با نگاه به دیگران در حالیکه آنها در گذشته شرایطی مثل شرایط اکنون شما را دارا بوده اند و راه های برون رفت آنها و تجزیه و تحلیل راه کارهای آنان در می یابید که آیا تصمیم گیریهای آنان تا چه حد صحیح بوده و تصمیم گیریهای شاخه های مختلف تولید می توانند شما را در پیدا کردن راهی مطمئن یاری کنند یا خیر.

برای این منظور کافی است شما به تیم هایی که دارای بازده بالا در ایجاد نتایج مثبت بوده اند و حتی ممکن است گاهی چند تیم در کنار هم یا به موازات هم فعالیت کنند دقت کنید و دقیقا به نقاطی که تصمیم گیریهای مناسب در آن رخ داده است متمرکز شوید:









با نگاهی به ساختار بالا مشاهده می شود ریشه یابی مشکلات با تیمی کارآزموده و مدیریتی ممتاز میسر است. هر دو لازم یکدیگرند و رابطه تنگاتنگ برای تبادل اطلاعات به صورت همیشگی و جاری لازم است.

بگذارید نگاهی داشته باشیم به دو فرایند 6-sigma و Lean production:

اگر تعریف ساده ای از این دو فرایند داشته باشیم در تولید ناب (Lean) شما هر چیزی را که باعث اتلاف در پروسه تولید شود را از میان بر می دارید.در تولید ناب شما دقیقا به مشتری چیزی را می دهید که او می خواهد اگر هم بخواهید گزینه ای را به کالا اضافه کنید باید موردی باشد که از دید مشتری به کالای شما ارزش بیافزاید. بالعکس گاهی شما چیزی را که از دید مشتری مطلوب نیست از محصول خود حذف می کنید (Vernon Spaulding).(٧)

ولی در ٦-سیگما شما تحت نظمی خاص بهسازی افزایشی فرایندها را اجرا می کنید تا به سطح مطلوب برسید. Elkan Wins -که در حوزه اتوماسیون غذاهای گیاهی فعالیت می کند- اخیرا در ماموریتی جدید مسئولیت اجرای هر دو راهکار را در یکی از صنایع غذایی به عهده گرفته است. او می گوید: کمپانی های مواد غذایی سالیانه ملیون ها دلار صرف فعالیت هایی می کنند که هیچ گونه ارزش جدیدی از چشم مشتری به کالاهایشان اضافه نمی کند. هر چند او تصریح می کند که بعضی از این هزینه ها غیر قابل چشم پوشی است مثلا هزینه هایی که صرف مواردی از قبیل ایمنی غذا می شود که گاها برای مصرف کننده کالای شما آنها ملموس نیست. او همچنین تصریح می کند: در حال حاضر می بینیم که تولید کنندگان غذایی فقط به یک یا دو جزو از ٦-سیگما یا Lean تن در می دهند. ولی هیچ کسی به طور کامل این روش ها را در پی نمی گیرد.

سوالی که شکل می گیرد اینست: دلیل این امر چیست؟ اکثر جوابهایی که خواهید گرفت شبیه همدیگر هستند:

• نبود وقت کافی کمبود نیروی کار متخصص و محدودیت منابع مالی
• فقدان تحصیلات و برنامه های آموزشی(Training) که باعث می شود آنها دقیقا به اینکه چگونه این روشها کار می کنند واقف نیستند.
• از موارد دیگر می توان به فقدان پایه ای قوی و سیستم ضعیف سنجش اشاره کرد.


در تعداد زیادی از کمپانیهای مواد غذایی در حدود ٧٠ درصد هزینه ها در مواد اولیه صرف می گردد. پس در ٣٠ درصد باقی مانده اگر بتوانید کنترل خوبی داشته باشید این فرصت را دارید تا سطح کمپانی را به جای قابل قبول برسانید. 

تولید ناب در مقابل ٦سیگما کدامیک برنده اصلی است؟

در محیط رقابتی بازار امروز شما فرصت اشتباه را ندارید. هر دوی این روش ها در حال حاضر در کمپانیهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته اند. ولی سوال اینست کدامیک برجسته تر و محبوب تر می باشد؟ 

تیم نوبل مدیر اجرایی Avery Point Group (٨) می گوید: ما به عنوان یکی از بخشهای استخدام اطلاعات زیادی از صنایع مختلف را جمع آوری کردیم. در تمام این اطلاعات ما به ٣ مشخصه اصلی رسیدیم که به میزان زیادی به ما دیدگاه برنامه های کوتاه و بلند مدت را می دهد. در پایه این اطلاعات ٦ سیگما هنوز مورد غالبی در مقابل تولید ناب است و در بازار وسیع صنایع غذایی را محبوب تری به نظر می رسد. مواردی که می شود به آنها استناد کرد نمونه های زیادی را شامل می شود مثلا از سال 2000 تا کنون کتابهایی که در رابطه با موضوع فوق چاپ شده اند رشد چشمگیری را دارا بوده اند. همینطور اگر به کلمات کلیدی جستجو شده در ابرجستجوگران وب نگاهی بیاندازیم (٩) می بینیم که هنوز٦سیگما دو برابر بیش از رقیبش مورد جستجو قرار گرفته است. هنوز در سایت های جستجوی مشاغل آنلاین کلید واژه ٦ سیگما از رقیبش پیش تر است. 

شاید دلیل این موضوع اینست که ٦ سیگما دارای قابلیت مانور می باشد می توان آن را در ریشه ها و پایه های تولید به کار گرفت و همزمان در موارد دیگر هم از آن سود برد. در حالیکه تولید ناب هنوز به طور وسیعی به عنوان ابزاری برای توسعه و بهبود پروسه تولید بیان می شود. نکته مهم اینست که تولید کنندگان به طور فزاینده در می یابند که این دو شیوه نه تنها رقابتی نیستند بلکه ابزاری هستند که قابلیت مکمل یکدیگر را دارند. 

در پایان باید خاطر نشان کنم که برنده واقعی تولید کننده ایست که به طور موفقیت آمیز-صرف نظر از اینکه روش فعالیت آنها ٦ سیگما یا تولید ناب است- آن را پیاده نماید. امروزه قابل باور نیست که کمپانی هایی که ادعا می کنند در سطح جهانی دارای کیفیت بالا هستند در حالیکه از روشهای بهبود و بهسازی استفاده نمی کنند. موقعیت جهانی بازارها از سوی هر دوی رقبا و مشتریان شما دائما در حال تغییر است و اهداف شما در سهم بازار هم مداوما تغییر خواهد کرد. نکته ای که نباید از یاد برد اینست: بدون پیاده سازی یک روش مدون بهبود سازی تولید شما حتی قادر به فروش یک بطری آب در اقتصاد جهانی نخواهید بود.

رضا شاهواری ، همكار سایت خبری صنایع غذایی ایران
کوالالامپور- مالزی 2008-02-05

منابع و توضیحات:

١. http://www.fritolay.com
٢. http://www.kraftfoods.com/kf
٣. Competitive edge
٤. Methodology
٥.6 Sigma
٦.Lean production
٧. Vernon Spaulding
٨. http://www.averypointgroup.com





نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 7 آذر 1390
محمد باباپور