تبلیغات
نوشیدنی ها - جزئیات اصول مصرف خوراكی‌ها و نوشیدنی‌ها از زبان كارشناس تغذیه
 
نوشیدنی ها
درباره وبلاگ


نعره شیر خانه چوبی را ویران نمی کند من از سکوت موریانه باید می ترسیدم...

مدیر وبلاگ : محمد باباپور
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نیك‌روش معتقد است نوع مواد مغزی كه یك ورزشكار باید دریافت كند تفاوتی با افراد عادی ندارد اما مقدار و زمان مصرف آن گوناگون است.

یك كارشناس تغذیه ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره چارچوب كلی تغذیه ورزشكاران مطرح كرد: اصول كلی تغذیه ورزشكاران و اینكه چه مواد غذایی را باید دریافت كنند فرقی با افراد عادی ندارد و فقط مقدار آن و زمان مصرف مواد غذایی و مایعات تفاوت می‌كند.

وی ادامه داد: تفاوت مقدار مصرف یك ورزشكار با افراد عادی به این دلیل است كه حجم فعالیت و تمرین آن‌ها در میزان مصرف انرژی تاثیرگذار است. همچنین دلیل تفاوت زمان مصرف مواد هم به این خاطر است كه ساعات تمرین ورزشكار باید با زمان مصرف و زمان مسابقه همخوانی داشته باشد و برنامه‌ریزی برایش صورت گیرد. مثلا توصیه می‌كنیم ورزشكاران مصرف وعده‌های غذایی اصلی مثل ناهار و شام را با توجه به ساعت تمرین تنظیم كنند و این وعده‌ها را سه الی چهار ساعت قبل از شروع مسابقه مصرف كنند.

وی افزود: در فاصله نزدیك مسابقه هم فقط وعده غذایی سبك توصیه می‌شود كه این وعده هم بستگی به نوع تمرین و مسابقه و همچنین خود ورزشكار و رشته‌اش دارد. همچنین پیش از مسابقه مصرف مایعات توصیه می‌شود. هم در ورزشكاران استقامتی و هم قدرتی. در ضمن برای مصرف مایعات برنامه‌ریزی جداگانه‌ای باید انجام شود تا مشخص شود كه مثلا یك ساعت قبل مسابقه چند سی سی مایعات باید مصرف شود. همچنین در حین مسابقه، یك ورزشكار باید در هر 15 دقیقه مقدار مشخصی مایعات را مصرف كند كه همه این‌ها جز، جز، در افزایش كارآیی آن‌ها مهم است.

تغذیه در ورزش

نیك‌روش همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا سوخت مورد نیاز در رشته‌های گوناگون تفاوت دارد، عنوان كرد: بله، اما این تفاوت به صورت درصدی است. به این شكل كه در ورزشكاران استقامتی سوخت چربی بیشتر نیاز است ولی بهترین سوخت برای تمام ورزشكارها، كربوهیدرات‌ها هستند چون راحت‌تر سوخت می‌شوند و از طرفی هم انرژی بیشتری تولید می‌كنند. اما اینكه چه مقدار كربوهیدرات باید مصرف شود بستگی به نوع تمرین و رشته ورزشكار دارد كه به روش‌های مختلفی محاسبه می‌شوند.

این كارشناس تغذیه همچنین با اشاره به اینكه تغذیه ورزشكاران به سه بازه زمانی قبل، بعد و حین مسابقه تقسیم می‌شود، توضیح داد: اصول غذایی كه قبل،‌ بعد و در حین مسابقه باید رعایت شود این تقسیم‌بندی را ایجاد كرده است. مثلا می‌گوییم اگر ورزشكار كمتر از یك ساعت قرار است فعالیت داشته باشد پس نیازی به مصرف ماده غذایی در حین مسابقه را ندارد. به جز مایعات كه توصیه می‌كنیم هر 15 دقیقه یك بار 150 سی سی مصرف شود برای پس از مسابقه هم چون یك سری ذخایر مثل پروتئین و كربوهیدرات از دست رفته و برای اینكه فرد برای مسابقه بعدی هم آماده باشد، مواد غذایی سوخته شده را با مصرف آن‌ها به بدن برمی‌گردانیم.

نیك‌روش در پایان تاكید كرد: با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت تغذیه در دنیای ورزش حرفه‌ای امروز به كار گیری و استفاده از متخصصان تغذیه ورزشی در بین ورزشكاران ایران از ملزومات به حساب می‌آید كه باید در آینده به آن توجه بیشتری شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
جمعه 29 اردیبهشت 1391
محمد باباپور